הגיע תורו של מתי כספי

חזרנו לפרובוקציות על גבם של מזרחים כדי הגיד אני קיים

מתי כספי

[..]"אין פה כבוד לתרבות שלנו. פשוט אין. והבעיה היא שבלי תרבות אין לנו עם. הרי זה אחד מהיסודות הבסיסיים לקיומה של אומה, ואני לא מדבר רק על תרבות המוסיקה, שאני חלק ממנה, אלא על כל הענפים, מכתיבה וציור ועד פיסול. הכל. ואתה יודע למה אנשים לא יודעים לשמר את התרבות? כי אלו שאוחזים בהגה השלטון לא רואים שום סיבה להעלות את זה על סדר היום".[..]

"כור ההיתוך" אלה מילים מכובסות להשלטת "ההון התרבותי"  שהנדבך המרכזי שלו הוא הזמר העברי המוקדם. במסגרת "כור ההיתוך" ניסתה הציונות האשכנזי למחוק את הפיוט המזרחי שהולחן במקאם   ולא נתנה למהגרים מארצות ערב והאיסלאם לפתח ולהלחין את המוסיקה שהכירו שמתבססת על

עוד OUD
קאנון
reek
nei
קמאנדג'ה או ד'ג'וזה
תקסים
מוואל
qasida
מקאם
תקסים
טאקטוקה
מקאם

אין כאן לא אומה ולא בטיח,עם יהודי עם מאפיינים אירופאים זו גירסה של הציונות.
אין דבר כזה ישראליות ,אין גם סוגה אמנותית אחת שפונה לרגשותיהם ונפשם של כל אחד מהגרים כאן

המוסיקה המזרחית שיש בה את המוסיקה האנדלוסית,המוסיקה המצרית במיוחד עם הפריצה של עבדול ווהאב, המקאם העיראקי , המוסיקה ה SUFI הסורית ,פיירוז ומרסל ח'ליף מלבנון לא צריכים את חותמת הכשרות של מתי כספי או יהודם גאון. אני מטיל ספק אם הם בכלל מכירים את המוסיקה המזרחית.

מזימתה של הציונות האשכנזית לחנוק ולמחות את תרבותם של מזרחים שהיגרו ממדינות ערביות נכשלה בגלל ה YOUTUBE והרדיו האזורי. ברשת מסתובב אתר זמרשת שמתחנן לכך שישדרו זמר עברי מוקדם שמשודר רק ברשת א במוצאי שבת בחצות למשך שעתיים.

לטענה שמתי כספי לא תקף את אסמהאן ואום כולת'ום ענתה שירה אוחיון

[..]
הזמר הים תיכוני שהתהווה פה בארץ אף הוא איננו "מוזיקה מזרחית" (אולי מזרח רך…).  אין לו ולו דבר עם מה ששמעו היהודים בארצות ערב והאסלאם. ברוב המקרים מדובר בלחנים מיובאים מיוון ותורכיה (יבשת אירופה?), או לחנים שנוצרו כאן. מדובר במוזיקה ישראלית לכל דבר ועניין בדיוק כמו שאר הניסויים התרבותיים האחרים של יוצאי אשכנז. מדובר בתרכובות מיוחדת ששואבות ממסורות ישראליות, שהותרו בשמורות מסוימות כמו "צלילי הכרם", "צלילי העוד", פסטיבלי הזמר המזרחי, ומאוחר יותר זוהר ארגוב וממשיכיו.

אפשר לאהוב ואפשר לא לאהוב את הז'אנר הייחודי הזה, אבל חלאס עם הקטלוגים והתיוגים ועם הניסיון להגביל את חופש הביטוי והיצירה. תם עידן התרבות הציונית האשכנזית המונוליטית. למוזיקות האלה יש קהל שצורך אותן, שמוכן לבוא ולשלם. הן מצליחות כלכלית ומצדיקות בהחלט את קיומן והקהל, עם כל הכבוד לגאון, איננו מטומטם. הוא צורך מוזיקת פופ קלילה בארץ בדיוק כשם שבעולם כולו צורכים את המוזיקה של מדונה או ליידי גאגא.[..]

מתי כספי בישראל היום לקריאה כאן

מודעות פרסומת

תגים:

5 תגובות to “הגיע תורו של מתי כספי”

  1. תרצה הכטר Says:

    מתי כספי משכמו ומעלה.
    אני סקרנית לדעת מהיכן הציטוט.

  2. shaultweig Says:

    לא מדובר על אמנותו של מתי כספי אלא על העיסוק שלו,של יהורם גאון ושל חוויה אלברשטיין בפופ מזרחי

    הציטוט מישראל היום כאן

    http://www.israelhayom.co.il/article/153687

  3. תרצה הכטר Says:

    מאחר ומתי כספי נתן ראיון ארוך למוסף סופשבוע של ישראל היום, ראוי לקרא את הראיון המלא. אני מתכוונת לעשות זאת.
    פרט לכך, בראיון המקוצר שאליו הפנית את הקוראים אומר מתי כספי משהו על המלל של השירה המזרחית, תוצרת הארץ. הוא טוען שאין במלל עומק. אוצר מלים מוגבל, צירופי מילים מוגבלות החוזרים על עצמם.
    יש לו את מלא הזכות לומר זאת כיוון שהוא איננו רק מלחין אלא בעיקר כותב שירים.
    אם זה פוגע ברגשותיהם של יוצאי ארצות מסויימות, הקרויות כאן "ארצות המזרח", חבל.
    נכון שקיים עושר בשירה ה"מזרחית". המקאמות למשל הן דוגמא לכך.
    אבל מה שנוצר כאן בישראל תחת הכותרת "שירה מזרחית" הוא מוצר רדוד ביותר מבחינת התוכן.

  4. shaultweig Says:

    תרצה

    הרב דוד מנחם ויאיר דלאל הופיעו על אותה במה עם jordi savall ו montserrat figueras זכרונה לברכה . הרב דוד מנחם לא התחשב ב"קול באשה ערווה" אלא עמד לידה ושר יחד איתה.

    וכאן הרב דוד מנחם שר את פוג אל נח'ל פוג

    זיו יחזקאל הוא הסולן הראשי של התזמורת הערבית של נצרת ,וגם הרב דוד מנחם שר בערבית עם התזמורת הערבית של נצרת.בינואר קיימה התזמורת האנדלוסית קונצרט עם שיריה של אום כולת'ום.

    מה שאהבתי בא דווקא מסוריה

    על ז'ורדי סבאל בויקיפדיה
    http://en.wikipedia.org/wiki/Jordi_Savall

    על מונטסראט פיגראס בויקיפדיה

    http://en.wikipedia.org/wiki/Montserrat_Figueras

  5. shaultweig Says:

    ועכשיו לגבי מתי כספי

    אם אנחנו יודעים שמאז אלוויס המסה הקריטית של מה שיצא מתחת ידי העוסקים במוסיקת הפופ בכל העולם הוא זיבורית אז למה מתי כספי צריך להכניס את הפופ המזרחי לפה שלו ולספר דברים שאנשים יודעים היטב.

    כי הוא מתגעגע לימים ש GEDY LIVNE קבע מה ישודר או מה לא ?

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s


%d בלוגרים אהבו את זה: